Tamminiemen retrojoulu

Tamminiemen retrojoulunavauksessa voi tavata paitsi virtuaali-Kekkosen, myös luoda joulutunnelmaa legendaarisen presidentin työhuoneeseen

Nämäkin virtuaalikokemukset ovat Aalto-yliopiston Rakennetun ympäristön mittauksen ja mallinnuksen instituutin MeMon taidonnäytteitä. 

Aalto-yliopiston emeritusprofessori Henrik Haggrén tarkastelee virtuaali-Kekkosta. Kuva: Hannu Hyyppä / Aalto-yliopisto

MeMoa vetävä johtaja Hannu Hyyppä sekä tiedetuottaja Marika Ahlavuo ovat vuosia tehneet töitä sen eteen, että hyvinkin insinöörimäisenä ja teknisenä nähty ala on mukana myös kulttuurin edistämisessä aivan uudella tavalla, ja samalla tuo paitsi teknologiaa myös kulttuuria lähelle kenties aivan uusia yleisöjäkin. Jo aiemmin 3D-virtualisoinnin pioneerit ovat esimerkiksi mahdollistaneet Kansallismuseon kulttuuriaarteisiin tutustumisen suoraan omalta kotisohvalta – vieläpä lentävän maton kyydissä – ja luoneet Svenska Ylen kanssa Helsingin Juhlaviikoille Lapinlahden sairaalaan ensimmäisen virtuaalikuunnelman. 

”Me teemme tätä siksi, että haluamme olla mukana taide- ja kulttuurialan kehityksessä. Näin voi syntyä aivan odottamattomiakin sovelluksia”, Hyyppä pohtii. 

Kekkonen kylpyhuoneessa, joulutunnelma työhuoneessa 

MeMon työn jäljestä päästäänkin jälleen nauttimaan presidenttien entisessä virka-asunnossa Tamminiemessä lauantaina 2. joulukuuta 2023, jolloin joulutunnelmaa vietetään 1970-luvun hengessä. Kekkosen aikaan osallistujat vie muun muassa retrobändi Punatähdet, mutta suuressa osassa on myös 3D-virtualisoinnit paitsi itse Kekkosesta, myös tämän työhuoneesta. Mutta miten ihmeessä nämä kulttuurihistorialliset aarteet oikein tuodaan nykytekniikalla ilmieläviksi? 

”3D-artisti on digitaalisesti ’kuvanveistänyt’ presidentti Kekkosen 3D-hahmoksi. Ja asuinakin on käytetty Kekkosen käyttämiä vaatteina valitsemalla valokuvista juuri tähän toteutukseen sopivat kokonaisuudet”, Ahlavuo kertoo. 

Tamminiemen kylpyhuoneeseen ilmestyvää virtuaalihahmoa voidaan ohjailla muun muassa kameran ja sovelluksen avulla, eli Kekkosen ilmeet ja pään liikkeet seuraavat käyttäjän toimintaa – näin digitaalinen Kekkonen imitoi liikkeensä ja ilmeensä, vaikka suoraan sinulta itseltäsi. Tämänkaltaisen digialustan toteuttamisessa tekijät pohjaavat kolmijakoiseen konseptiin: 

”Ihmisyys, inspiraatio ja liike, niistä tämä syntyy”, Hyyppä sanoo. 

Tutkijat ovat kehittäneet Tamminiemen joulunavaukseen myös pelillisen kurkistuksen historialliseen kulttuuriaarteeseen, eli 3D-näkymän Kekkosen museoituun työtilaan. Interaktiivisessa toteutuksessa käyttäjä voi klikkailemalla aktivoida tilasta löytyvää sisältöä, esimerkiksi etsimällä ympäristöstä joulukoristeita Kekkosen työhuoneeseen voi luoda jouluisen tunnelman. 

3D-artisti Laura Lehtinen on myös luonut toteutukseen kuratoituja tarinoita Tamminiemestä, Ahlavuo kertoo. 

Marika Ahlavuo, Hannu Hyyppä, Tiina Forsberg

https://www.aalto.fi/fi/uutiset/aikamatkalla-70-luvulle-voi-tavata-virtuaali-kekkosen-3d-virtualisoinnin-pioneerit-tuovat

Välitä eteenpäin